Ervaringsverhaal Werfklas Culemborg - Met je school de boom in - SLG

Ervaringsverhaal Werfklas Culemborg

Naam school: Waldorfschool de Werfklas
Naam leerkracht: Daniëlle Buijsman
Werkzaamheden: Bij een boer in de buurt onkruid wieden, zaaien, planten, oogsten, bomen zagen, hout hakken en wilgentenen vlechten.
Frequentie: 1 keer per week met groep 3 & 4, 1 keer per jaar met de overige groepen.

‘Vooral het leren samenwerken is erg zinvol’

Waldorfschool de Werfklas heeft al 20 jaar ervaring in werken met kinderen in de buitenlucht. Daniëlle Buijsman vertelt ons meer over haar ervaring als lerares bij deze natuurschool:

“Toen mijn collega en ik met de Werfklas begonnen stond bezig zijn met de natuur meteen al centraal, samenwerken met stadsboerderij Caetshage was dan ook een logische vervolgstap. In het begin gingen we met alle groepen één keer per week bij de boer aan de slag, tegenwoordig gaan we alleen met groep 3 en 4 wekelijks naar de boerderij, puur omdat er anders niet genoeg werk is.

We begeleiden de groepen vaak zelf, dat is goed te doen omdat we kleine klassen hebben van maximaal 12 kinderen. Af en toe is er meer begeleiding nodig, dan gaan er één of meerdere ouders mee. Belangrijk is dat je als begeleider de kinderen kunt enthousiasmeren en het zelf leuk vindt om mee te werken, meestal werken we in groepjes van 6 kinderen met 1 begeleider.

Je merkt goed dat kinderen veel waarnemen en beleven als ze buiten bezig zijn: dat ze kunnen werken op het land, meemaken dat het lente wordt, hoe spruitjes groeien of juist dat het weer kouder wordt. Vooral het leren samenwerken is erg zinvol, en leren dat het ook voldoening kan geven om toch iets te gaan doen waar je soms in eerste instantie weerstand bij voelt.

Het leukste van met de kinderen naar buiten gaan is dat je ziet dat ze steeds meer waarnemen en beleven. Ze zien dat de seizoenen veranderen, zien hoe spruitjes groeien, of voelen dat het weer kouder wordt. Veel kinderen vinden het heerlijk om buiten te werken, maar er is ook een enkeling die er niks aan vindt. Tóch is de ervaring dat na een middag werken iedereen er positief op terugkijkt. Het werken geeft de kinderen veel voldoening.” 

Tips:

  • Focus bij jonge kinderen vooral op het beleven en niet zozeer op het cognitieve aspect. Laat ze zien hoe planten eruit zien, ruiken en voelen.

  • Zorg dat je de dag of ochtend goed vormgeeft en goed leidt. Maak bijvoorbeeld afspraken over gereedschap, waar ze het neerleggen en zorg dat ze het schoon terugbrengen.

  • Op het eind is het mooi om even terug te kijken, wat hebben we nu gedaan? Neem de tijd om te laten zien wat je als groep hebt bereikt.
×
naar boven