Ervaringsverhaal IVN Ede - Stichting Landschapsbeheer Gelderland

Ervaringsverhaal IVN Ede

Naam vrijwilligersgroep: IVN Ede
Naam coördinator: Ineke Jansonius
Werkzaamheden: Opslag verwijderen op de hei en knotten van bomen
Frequentie: 4 keer per jaar met klassen knotten, 1 keer per jaar met een klas naar de hei

‘Het geeft ze veel voldoening om te zien hoeveel werk ze verricht hebben.’

Wij gaan al sinds 2011 met schoolklassen het landschap in. Het is eigenlijk allemaal begonnen bij een ouder die zelf knotdagen organiseerde, in die tijd was een ‘beloning’ na de CITO toets. Toen die ouder vroeg of wij het werk wilden overnemen hebben we dat eigenlijk direct gedaan. We zijn begonnen met 2 scholen, nu zijn het er 3 of 4 per jaar. We organiseren dagen op de hei en in de knotwilg.

Kinderen vinden deze dagen eigenlijk altijd leuk, de gidsen ook trouwens. We doen ook ons best om van elke werkdag een beetje een feestje te maken, lekker met warme chocomelk en koek in de pauze.

Na een herhaling van hoe je veilig moet werken en hoe je de gereedschappen moet gebruiken splitsen we in groepjes. Bij het knotten werken we in groepjes van 3 kinderen met 1 begeleider: 1 zaagt, 1 houdt de ladder vast en 1 ruimt de takken op. Op de heide zijn de groepjes net wat groter, omdat het werk daar wat overzichtelijker is.

Je merkt heel goed dat kinderen meteen een voorkeur hebben voor een bepaald soort klus, zo zijn er kinderen die het liefst knippen, juist meteen de boom in klimmen of de stoere zagers die meteen voor de dikste takken gaan.

Gelukkig blijft EHBO-trommel meestal dicht. Als er een pleister geplakt moet worden is dat bijna altijd bij de gidsen, de kinderen komen er ongeschonden vanaf. Wel raken we af en toe wat gereedschap kwijt. We knotten bijvoorbeeld regelmatig langs sloten, het komt dan wel eens voor dat een kind zijn helm verliest, die vervolgens het water inrolt. Eén leerkracht heeft zelfs de regel dat kinderen moeten trakteren als dat gebeurt.

Op het eind van de werkdag maken we altijd een foto van de klas bij de stapel takken die ze hebben gezaagd. Het geeft ze veel voldoening om te zien hoeveel werk ze verricht hebben.

Tips:

  • We proberen met klassen zo veel mogelijk te werken in de bebouwde kom, het idee hierachter is dat kinderen er heel makkelijk weer langs kunnen fietsen en aan hun ouders of opa en oma kunnen laten zien wat ze gedaan hebben.
  • Zorg dat je voorafgaand aan de werkdag een instructie geeft in de klas. Wij hebben een powerpoint over het belang van het werk voor natuur en landschap en met een instructie voor veilig werken.
  • Het is belangrijk om op tijd uit te rusten, zo voorkom je ongelukken. Regel warme chocolademelk, koffie, thee en koek voor de kinderen en begeleiders, zo kan iedereen even opwarmen en weer fris aan de slag.
×
naar boven